Kariera w Metropolii

Jak zostać mistrzem komunikacji

Skuteczna komunikacja to sztuka, którą powinien posiąść każdy. Rozmowa prowadzona w świadomy sposób to szansa na dobre relacje z otoczeniem, a także większą efektywność, np. w pracy. Jak zatem poprawnie budować relacje i unikać przeszkód, które mogą zakłócać wymianę informacji?

– Budowanie pozytywnej relacji jest trudną sztuką, ponieważ wymaga od nas dużego zaangażowania. Żyjemy w czasach, w których komunikacja coraz częściej bywa szybka, płytka i nieskomplikowana – mówi Marcin Olkowicz, trener i wykładowca Collegium Civitas oraz prelegent i moderator związany z 3. i 4. edycją „Recepty na sukces”.

– W morzu informacji nie mamy czasu na uważność. A przecież ludzie nie zmienili się aż tak bardzo. Potrzebują komunikacji, by rozumieć się lepiej, być ze sobą blisko, czuć się dobrze
– dodaje Marcin Olkowicz.

Zatem, jak rozmawiać, żeby inni nas słuchali, ale też przede wszystkim rozumieli? Poznaj 7 prostych trików, które zwiększą Twoje umiejętności komunikacyjne!

Kontakt wzrokowy

Rozmówca widzi wtedy, że jesteśmy nim, a także tym, co ma do powiedzenia, zainteresowani. Uważajmy jednak, ponieważ zbyt długie i natarczywe wpatrywanie się w naszego rozmówcę może sprawić, że poczuje się on niezręcznie.

Właściwa mowa ciała

Uzupełnia nasz przekaz słowny. Niekiedy potrafi nawet zdradzić więcej, niż wypowiadane treści. Zwróćmy szczególną uwagę na: ton głosu – powinien być dostosowany do komunikatu, a także tempo mówienia, odległość, jaką utrzymujemy do rozmówcy oraz postawę.

Aktywne słuchanie

Wchodź w interakcje z rozmówcą i okazuj mu zainteresowanie. Zadawaj pytania, najlepiej otwarte – świadczą one o tym, że naprawdę słuchasz. Parafrazuj – dzięki temu wzbudzisz zaufanie. Dziel się również własnymi odczuciami i przemyśleniami, pozwala to zbudować więź z rozmówcą. Słuchaj uważnie i staraj się nie odbiegać od tematu rozmowy.

Słownictwo

Buduj pozytywne komunikaty, dzięki nim będziesz dużo lepiej odbierany. Staraj się unikać negatywnie nacechowanych słów, wypominania przeszłości, formułowania ocen i zarzutów. Pretensjonalny ton nie poprawi ani nie ułatwi komunikacji. Pozytywny dialog jest dużo skuteczniejszy, niż ten negatywny.

Uśmiech

Osoby optymistyczne są zazwyczaj bardziej lubiane przez społeczeństwo, jednocześnie przekazywane przez nie komunikaty łatwiej do nas trafiają. Towarzystwo uśmiechniętych osób działa na nas odstresowująco, chętniej z nimi rozmawiamy i spędzamy czas. Uśmiech często może zdziałać więcej niż najlepiej sformułowany komunikat.

Emocje na wodzy

Nerwy nigdy nie są dobrym doradcą. Unikajmy sytuacji, w których mogą one przeszkadzać nam w podejmowaniu odpowiednich decyzji i przede wszystkim prowadzeniu dialogu. Źle przekazany i agresywny komunikat najczęściej prowadzi do kłótni. Gdy czujesz, że złe emocje mogą wpłynąć na pogorszenie relacji, daj sobie czas i wróć do rozmowy, kiedy uda ci się uspokoić.

Czas i miejsce

Odgrywają ważną rolę i mają znaczny wpływ na rezultat toczącej się rozmowy. Jeśli zatem zależy nam na uzyskaniu konkretnych efektów dialogu zadbajmy o sprzyjające warunki. Nic bowiem nie burzy sprzyjającej rozmowie atmosfery, tak jak np. hałas, przez który musimy się przekrzykiwać lub domyślać, o co druga strona ma na myśli i chce nam przekazać.