Nowe w Metropolii

W Bytomiu odbyły się warsztaty „Kolej na dobre przesiadki”

Warsztaty zakończyły dwudniowe spotkania organizowane przez Metropolię GZM, w ramach których rozmawiano o wypracowanych w trakcie forum obywatelskiego rekomendacjach dla gmin związanych z usprawnieniem transportu publicznego między Katowicami, Chorzowem, Bytomiem i Tarnowskimi Górami oraz sąsiednimi gminami.

Zobacz film

- Po zakończeniu przebudowy linii kolejowej nr 131 mieszkańcy zyskają dogodne i szybkie połączenie z innymi miastami Metropolii. Jej rolę uwzględniliśmy również w planach budowy trzech centrów przesiadkowych na pl. Wolskiego w Śródmieściu, w Karbiu oraz Stroszku – mówił podczas warsztatów Michał Bieda, zastępca prezydenta Bytomia.

Podczas pierwszego spotkania, które w środę, 29 października odbyło się w Świerklańcu wręczone zostały przedstawicielom gmin rekomendacje wypracowane przez uczestników forum obywatelskiego. To podczas forum obywatelskiego mieszkańcy i mieszkanki Metropolii wspólnie pracowali nad przyszłością transportu zbiorowego oraz rozmawiali o trasie Chorzów – Bytom – Tarnowskie Góry, przez którą przebiega linia 131, czyli popularna magistrala węglowa.

Jak ulepszyć transport publiczny?

Podczas warsztatów przedstawiciele gmin odpowiedzialnych za transport publiczny wspólnie opracowywali odpowiedzi na rekomendacje, które wypracowali mieszkańcy. Warto dodać, że wśród najważniejszych tematów związanych z funkcjonowaniem kolei na terenie GZM-u poruszono podczas projektu „Kolej na dobre przesiadki” sprawy związane z rolą kolei w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, środkach transportu wspierających kolej oraz przyjaznych centrach przesiadkowych.

Warto przypomnieć, że Forum Obywatelskie było szansą na rozmowę i wypracowanie pomysłów na lepszy transport zbiorowy. Hasłem przewodnim Forum jest: „Kolej na dobre przesiadki w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – jak to osiągnąć?”. Do udziału w Forum zaproszeni zostali mieszkańcy Bytomia, Chorzowa, Piekar Śląskich, Radzionkowa, gminy Świerklaniec, Tarnowskich Gór oraz dwóch dzielnic Zabrza – Rokitnicy i Helenki. To gminy, dla których ważną drogą transportu jest przebudowywana właśnie linia kolejowa nr 131, czyli popularna magistrala węglowa.

Spacery badawcze organizowane były w ramach projektu „Jak otworzyć kolej na mieszkańców”. Projekt jest realizowany przy wsparciu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) i Komisji Europejskiej we współpracy Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i Spółdzielni Socjalnej FADO. 2024-10-31