Nowe w Metropolii

UOKiK zarzucił zmowę przetargową przewoźników autobusowych w GZM

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wszczął postępowanie w sprawie jednego z największych przetargów transportowych w Polsce – dotyczy to organizacji przewozów autobusowych w latach 2022–2029 na terenie Górnośląsko‑Zagłębiowskiej Metropolii.

Zobacz film

Spór o aż 1,3 mld zł kontraktu na autobusy

Prezes UOKiK stawia poważne zarzuty wobec 11 firm transportowych. Urząd podejrzewa, że przewoźnicy, zamiast konkurować w przetargu na obsługę komunikacji autobusowej w latach 2022–2029 o wartości około 1,3 mld zł, mogli zawrzeć niedozwolone porozumienie, dzieląc między sobą trasy i obszary świadczenia usług.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie po analizie dokumentów zdobytych m.in. podczas przeszukań w siedzibach przewoźników działających na terenie Metropolii. Zdobyte podczas przeszukań materiały wraz z korespondencją mailową mogą świadczyć o tym, że przedsiębiorcy koordynowali swoje działania.

Przewoźnicy mieli umówić się na zabezpieczenie sobie przydziału konkretnych części zamówienia, eliminując realną konkurencję. Taka praktyka mogła spowodować sztuczne zawyżenie kosztów usług, co pogorszyło warunki finansowe samorządów i potencjalnie przełożyło się na straty mieszkańców.

– Potwierdzenie naszych podejrzeń oznaczałoby, że przedsiębiorcy chcieli narazić na poważne straty finansowe jednostkę samorządową. To są właśnie konsekwencje zmów przetargowych - wyższe koszty ponoszone przez sektor publiczny, a pośrednio przez podatników i całą gospodarkę – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Za udział w zmowie przetargowej przedsiębiorcom grożą kary sięgające nawet do 10 % rocznego obrotu. UOKiK przypomina też o opcji skorzystania z programu leniency – dopuszczalnej ulgi dla tych, którzy zgłoszą się jako pierwsi i dostarczą dowody przeciwko innym uczestnikom zmowy. Inne instytucje, takie jak UZP, CBA czy prokuratura, również mogą prowadzić równoległe postępowania.

Kto dostał zarzuty?

Na liście podejrzanych znalazły się zarówno duże lokalne spółki, jak i mniejsze firmy:

IREX‑1, IREX‑2, Ireneusz Kozieł IREX (Świętochłowice)
Meteor (Katowice)
Transgór (Mysłowice)
Benedykt Nowak Nowak Transport (Świerklaniec)
PKS Południe (Świerklaniec)
A 21 (Żory)
Kłosok (Żory)
Usługi Transportowe Krzysztof Pawelec (Biechów)
LZ Apolinary Lazar i Marcin Lazar (Zendek)

Transport GZM (ZTM Górnośląsko‑Zagłębiowska Metropolia) określił ujawnione przez UOKiK zarzuty jako „dobrą wiadomość”. Władze regionu cenią szybkie i zdecydowane działanie organów – wyższe ceny i potencjalne marnotrawstwo środków publicznych są bowiem niedopuszczalne. Zapowiedziały też szczegółową weryfikację umów i cen zawartych w ramach tej gigantycznej umowy.

Dlaczego sprawa jest tak ważna?

UOKiK podkreśla, że tego rodzaju zmowy nie tylko naruszają zasady konkurencji, ale realnie różnicują koszty obsługi transportu publicznego. A tam, gdzie brakuje konkurencji, cierpią pasażerowie i samorządy. W obecnej sytuacji warto obserwować rozwój sprawy – to test dla transparentności systemu Zamówień Publicznych w aglomeracji, która dysponuje jednym z największych systemów transportu zbiorowego w Polsce – obsługującym 41 miast i gmin oraz ponad 1 500 pojazdów.

Postępowanie jest na wczesnym etapie. Teraz UOKiK zbada wszystkie uzyskane dowody i przesłucha uczestników. Pasażerowie i samorządy będą obserwować, czy publiczne usługi staną się bardziej transparentne i oszczędne, a decydenci – jak bardzo zmowy wpłynęły na wartość kontraktów. Sprawa może zmienić nie tylko cenę biletu, lecz także podejście do przetargów w całym regionie.

2025-06-18