Po długim czasie oczekiwania jest decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), co umożliwia rozpoczęcie prac na ok. 10-kilometrowym odcinku S1. Trasa zaczyna się węzłem Mysłowice Kosztowy, a kończy przed węzłem Bieruń. Połączy to Metropolię GZM z Beskidami.
Decyzja skutkuje tym, że cały odcinek drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami i Bielskiem-Białą przejdzie w fazę realizacji robót budowlanych. Uzyskanie decyzji ZRID pozwala także na rozpoczęcie przez Wojewodę Śląskiego procedury związanej z wyceną i wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę.
To 40 km drogi ekspresowej biegnącej nowym śladem. Wraz z budową S1 powstanie też 300 m S52 na węźle Bielsko-Biała Hałcnów, 3,4 km drogi krajowej nr 44 w ramach obwodnicy Bierunia i Oświęcimia oraz 1,4 km pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia. Większość budowanej S1 przebiega w województwie śląskim. Jedynie od Oświęcimia do Dankowic trasa na długości 5,2 km położona jest w województwie małopolskim. Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to niemal 2,3 mld zł.
W pierwszej kolejności kierowcy skorzystają z południowych odcinków S1. Przewidujemy, że oddanie do ruchu odcinka od Oświęcimia do Bielska-Białej nastąpi w III kwartale br. Następnym udostępnionym odcinkiem będzie Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów (IV kwartał br.). O ile nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, pod koniec tego roku planujemy także udostępnienie do ruchu jednej z dwóch budowanych jezdni S1 pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem.
Zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia i udostępnienie ich w pełnym, dwujezdniowym przekroju może nastąpić pod koniec 2026 r. Na poprawę funkcjonalności oddawanego układu drogowego S1 wpłynie udostępnienie części obwodnicy Oświęcimia realizowanej przez krakowski Oddział GDDKiA. W połowie roku planowane jest udostępnienie do ruchu 3,6 km odcinka obwodnicy, który swój początek ma na węźle Oświęcim, a koniec na skrzyżowaniu z ul. Wojewódzką. Całość 9-kilometrowej obwodnicy w ciągu DK44 powinna zostać ukończona w II kwartale 2026 r.
4 lipca 2022 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Budimex na zaprojektowanie i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami a Bieruniem. Odcinek ten obejmuje budowę dwóch węzłów drogowych: Kosztowy II i Lędziny. Ponadto powstaną dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (Lędziny Wschód i Lędziny Zachód), 12 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Wartość umowy wynosi prawie 490 mln zł.
Pierwotny termin zakończenia prac na tym odcinku przypadał na październik 2025 r. 28 kwietnia 2023 r. do Wojewody Śląskiego trafił wniosek o wydanie decyzji ZRID. Długotrwały proces jej wydawania wynikał m.in. z konieczności uzyskania postanowienia Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) oraz zmian stanu prawnego części nieruchomości objętych inwestycją, co wymusiło ich uwzględnienie w dokumentacji i ponowną jej weryfikację. Wszystko to sprawiło, że decyzja ZRID została wydana dopiero w styczniu 2025 r. W efekcie główny front robót zostanie otwarty po okresie zimowym.

Droga ekspresowa S1 Pyrzowice - Zwardoń znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T), łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Łączy A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite. Obecnie ciąg drogi krajowej nr 1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu liczy 148 km długości i zarządzany jest przez czterech różnych zarządców. GDDKiA odpowiada za 136 km tej trasy, a za pozostałą część prezydenci miast: Dąbrowa Górnicza (4,6 km), Tychy (5 km) oraz Bielsko-Biała (2,4 km).
W części to droga klasy GP, a w części ekspresowa. Docelowo, po zrealizowaniu wszystkich inwestycji, trasa ta będzie w całości drogą ekspresową o długości ponad 133 km i będzie zarządzana tylko przez GDDKiA. W realizacji mamy już blisko 50 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim. Wartość umów na aktualnie budowane odcinki S1 to blisko 4 mld zł.
Budowa drogi ekspresowej S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej jest współfinansowana ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027.