Nowe w Metropolii

Tychy czekają największe zmiany kolejowe od dekad

PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczynają kompleksowy remont tyskiej stacji kolejowej, który – wraz z rozbudową linii E65 – zapowiada przełom w lokalnym transporcie. Modernizacja obejmie zarówno infrastrukturę torową, jak i same perony, przejścia podziemne oraz dostępność stacji dla osób z niepełnosprawnościami.

Zobacz film

Na początku lipca PKP PLK podpisały umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej modernizacji odcinka Katowice Piotrowice – Tychy o wartości około 23 mln zł. Projekt ma zostać zrealizowany do końca 2027 roku, po czym rozpocznie się faza budowlana planowana na lata 2028‑2031. Całość zmieści się w strategicznym projekcie o wartości szacowanej na 1–2 mld zł, realizowanym w ramach rozwoju korytarza między Będzinem a granicą z Czechami.

Czworotorowy standard i nowoczesna obsługa pasażerów

Modernizacja przewiduje wydzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego poprzez dobudowę dwóch dodatkowych torów, co uczyni trasę czterotorową na odcinku Katowice Ligota – Tychy. Umożliwi to przyspieszenie pociągów pasażerskich do 160 km/h oraz transport towarowy do 120 km/h. Dzięki temu czas przejazdu zostanie skrócony o około 5 minut.

Główna stacja kolejowa w Tychach zyska nowy układ torowy i cztery perony, wraz ze schodami i windami zapewniającymi pełny dostęp dla osób z niepełnosprawnościami. Przewidziano również przebicie tunelu pod torami, które połączy plac przy dworcu z ul. Browarową, usprawniając komunikację pieszą.

Wygoda, bezpieczeństwo, integracja transportowa

Nowa stacja pozwoli na przyjmowanie większej liczby połączeń, zarówno lokalnych, jak i dalekobieżnych. To zwieńczenie wieloletnich planów, które przewidują także budowę bezkolizyjnych skrzyżowań dróg z torami. Dodatkowo planowane są nowe przystanki – Tunelowa i Niezapominajek w Katowicach, a także Tychy Mąkołowiec, które poprawią integrację kolejową aglomeracji śląskiej.

Co to oznacza dla mieszkańców Tychów?

Mieszkańcy Tychów mogą spodziewać się znaczącej poprawy jakości podróży – zarówno pod względem komfortu, jak i częstotliwości połączeń. Narzekania na przebudowę mogą ustąpić wobec końcoworocznych efektów – nowoczesnej stacji, sprawniejszej infrastruktury i komfortowego przejścia przez tunel. Przebudowa bagatelizowana przez lata w końcu staje się priorytetem.

Modernizacja stacji PKP w Tychach to kluczowy element polityki transportowej w Metropolii GZM. Za kilka lat tyską stację będzie można uznać za wzorzec nowoczesnego węzła kolejowego – przyjaznego pasażerom, bezpiecznego i dobrze wpisanego w system metropolitalnego transportu.

2025-07-04